Alcohol in 1 op de 5 filmpjes die tiener op TikTok ziet
Publicatiedatum: 7 september 2022
In bijna 1 op de 5 filmpjes die een 13-jarige op TikTok ziet, wordt gedronken, geproost of is op een andere manier alcohol te zien. Dit blijkt uit een experiment van journalistiek onderzoeksplatform Pointer van de KRO-NCRV. Staatssecretaris van Volksgezondheid Maarten van Ooijen is geschokt: “Dit is dramatisch.”
Qua invloed op het alcoholgebruik van jongeren maakt het niet uit of het reclame is. Hanneke Hendriks van de Radboud Universiteit deed er onderzoek naar: “Zelfs een vrij onschuldige post, waarin alcohol alleen op tafel staat, bleek de kans dat jongeren gaan drinken te verhogen en dit soort video’s zijn veel extremer.”
Staatssecretaris Van Ooijen probeert in lijn met het Nationaal Preventieakkoord het alcoholgebruik onder tieners rigoureus omlaag te brengen, omdat het schadelijk is voor het ontwikkelende brein. “Dat kinderen dit zien, moeten we niet willen.” Jongeren zijn extra kwetsbaar als ze alcohol drinken omdat het een sterker effect heeft op hun lichaam en schadelijk is voor hun hersenen, die nog in ontwikkeling zijn. Kortetermijn-effecten zijn: gezondheidsproblemen zoals black-outs, onveilig seksueel gedrag of verkeersongevallen.
Inmiddels heeft het Commissariaat voor de Media bekend gemaakt dat YouTubers, TikTok-ers en Instagrammers met meer dan 500.000 volgers zich per 1 juli moeten registreren bij het Commissariaat voor de Media en houden aan de Mediawet.
Bekijk de interactieve infographic hier >
Bronnen: